Bitumen lasmembraan: deze prijs moet u berekenen voor uw lasmembraan

bitumen folie prijs

Op bijna geen enkel ander gebied van bouwmaterialen is er zo'n verwarrende variëteit als op het gebied van bitumen dakbedekkingsmembranen. De cost tracker expert legt in een interview uitgebreid uit wat lassporen kunnen kosten en waar prijsverschillen van af kunnen hangen.

Vraag: Bitumenplaten: waar wordt het precies voor gebruikt - en wat is het verschil met andere bitumenplaten?

Kostentracker-expert: het fundamentele onderscheid dat eerst gemaakt moet worden, is tussen dakleer (bitumenfolie) en bitumenfolie zweet. Ook dit verschil kent niet iedereen.

Dakvilten worden vastgespijkerd, bitumenplaten met een zelfklevend ontwerp (zogenaamde "koude plaatsing") worden eenvoudig op hun plaats gedrukt. Bitumenplaten daarentegen worden eerst verhit met een lasapparaat en vervolgens stukje bij beetje naar beneden getrapt.

Lassporen dichten een oppervlak volledig af. Omdat het bitumen dat erin zit, wordt gesmolten, hecht het stevig aan het onderliggende oppervlak en is het ook dicht bij de naden en voegen. Het vormt dus een continue, waterdichte oppervlaktelaag.

bitumen folie prijs

Er zijn verschillende soorten bitumenplaten

Als het om bitumenplaten gaat, zijn er een aantal verschillende uitvoeringen. De twee grote groepen die tegenwoordig voornamelijk worden gebruikt, zijn polymeerbitumenplaten (hier worden bepaalde kunststoffen aan het bitumen toegevoegd) en elastomeerbitumenplaten (voornamelijk elastische stoffen worden gemengd met het bitumen, sommige soorten platen bevatten ook rubber). Dit geeft het web een grotere elasticiteit.

In de regel worden elastomere bitumenplaten tegenwoordig gebruikt als toplaag van een afdichting. Vanwege hun wat gevoeliger oppervlak moeten ze echter een strooizout of zand op het oppervlak hebben zodat ze beter beschermd zijn.

Daarnaast zijn er veel mengvormen en speciale uitvoeringen met verschillende dragermaterialen (vaak glasvezelvlies of ook zeer sterk polyestervlies voor elastomeerplaten, evenals andere dragermaterialen). Elk van deze speciale ontwerpen heeft dan bepaalde technische eigenschappen die ze bijzonder geschikt maken voor een bepaald technisch toepassingsgebied.

Een groot aantal verschillende normen regelen niet alleen de uitvoering van individuele bitumenplaten, maar ook alle technische eigenschappen en testmethoden tot in het kleinste detail.

Elk type bitumen lasmembraan heeft zijn eigen prijs.

Vraag: Wat kost een bitumenplaat in het algemeen?

Experts in kostentracker: De prijzen van de veelgebruikte standaardlengtes liggen meestal tussen ongeveer 4 euro per m² en 9 euro per m².

Om de prijsverschillen wat duidelijker te maken, volgen hier enkele prijsvoorbeelden uit de praktijk voor verschillende bitumenplaten.

Lassen spoorprijs
V60S, talkcoating, glasvlies inzetstuk5,50 EUR per m²
V60S4, naakt4,30 EUR per m²
Olifantenhuid V60 S43,30 EUR per m²
Jumboplan PYE PV 250 S5, leisteen6,40 EUR per m²
Olifantenhuid G200 S4, talkcoating4,60 EUR per m²

Dit zijn natuurlijk maar een paar geselecteerde voorbeelden van verschillende fabrikanten en in verschillende uitvoeringen. Hierdoor worden de verschillen in de prijs per vierkante meter duidelijk.

Vraag: Van welke factoren hangt de prijs van een bitumen lasmembraan in het algemeen af?

Kostentracker-expert: er zijn in wezen drie factoren die de prijs aanzienlijk bepalen:

  • de uitvoering van het web
  • de dikte van de bitumenbekleding en ook
  • de lengte van de baan of de grootte van de rol
bitumen folie prijs

Kracht is ook van cruciaal belang voor de prijs

De meeste prijzen zijn gebaseerd op deze 3 criteria. Door de grote verscheidenheid aan verschillende spoorwegen op de markt is dit vaak lastig te bepalen.

De fabrikant is ook belangrijk voor de prijs: veel merkfabrikanten (Bauder is het bekendste merk waar veel bitumen lasplaten vandaan komen) zijn wat duurder dan de 'no-name brands' - die vaak van mindere kwaliteit zijn dan de ondergeschikte aan merkproducten. Maar dat is niet per se waar.

Vraag: Hoe herken je de "uitvoering" van een bitumen lasmembraan - wat houdt het in?

Kostentracker-expert: Nou - enerzijds gaat dit over het dragermateriaal - en anderzijds over de dekking.

De dragerlaag kan uit verschillende weefsels bestaan ​​(zoals glasvezelvlies of het veel stabielere polyestervlies zoals in elastomeervellen), maar kan ook extra gecoat (bijvoorbeeld met aluminium) of extra versterkt zijn.

Met name de versterkte panelen zijn vaak aanzienlijk duurder dan de niet-versterkte uitvoeringen.

Aan de andere kant van de baan, namelijk aan de oppervlakte, zijn er ook verschillende opties:

  • talk
  • geschuurd
  • ingeschreven

Al deze eigenschappen kunnen dan ook gecombineerd worden - zo ontstaat de grote verscheidenheid aan spoorwegen (en verschillende prijzen).

De individuele kenmerken van het ontwerp worden dan vaak met afkortingen van letters weergegeven (zoals in ons voorbeeld bijvoorbeeld V60 S en V60 S4.

Vraag: Zijn er ook bitumenplaten die als dampremmende laag worden gebruikt?

Kostentracker-expert: Ja, dat is ook een mogelijke speciale versie. Voor sommige dakafdichtingen kan het zinvol zijn om een ​​dampremmende laag op basis van bitumen te gebruiken.

Aangezien dergelijke platen dan vaak ook lagen aluminium kunnen bevatten, kan de prijs voor een dergelijke bitumenplaat dan ook aanzienlijk duurder zijn dan voor conventionele platen.

Vraag: Hoe beïnvloedt de dikte van het web de prijs?

Kostentracker-expert: in de regel geldt het volgende: hoe dikker het internet, hoe hoger de prijs.

Het heeft echter zelden zin om een ​​dikkere plaat te willen vervangen door meerdere dunne platen: in dit geval is de dikkere plaat in vergelijking altijd de goedkopere oplossing.

Vraag: Kunt u bij het gebruik van bitumen-afdichtingsplaten eenvoudig de prijs volgen?

Kostentracker-expert: tot op zekere hoogte is het zeker mogelijk om een ​​goedkope of reeds bestaande website voor bepaalde doeleinden te gebruiken.

Bitumenplaten zijn altijd geoptimaliseerd voor een specifiek toepassingsgebied, maar veel varianten lijken qua eigenschappen sterk op elkaar. Dit betekent dat ze vaak heel goed kunnen worden gebruikt voor gerelateerde doeleinden - en een beetje geld kunnen besparen.

Vraag: Heeft de prijs van bitumenplaten te maken met de kwaliteit? Hoe herken je goede of slechte kwaliteit?

bitumen folie prijs

Bitumenlasplaten van bekende fabrikanten zijn minder vatbaar voor scheuren

Kostentracker-expert: Als u lasplaten van een merkfabrikant koopt, is het natuurlijk altijd iets duurder dan de naamloze goederen uit de ijzerhandel. Dit komt mede door de merknaam, maar in veel gevallen ook door de kwaliteit van de lasstroken.

Een bijzonder probleem is de gevoeligheid voor scheurvorming, die vaak wordt aangetroffen in goedkope lassporen van lage kwaliteit. Zeer inferieure membranen scheuren vaak erg snel wanneer ze worden doorgesneden, zelfs met een scherp mes - dit veroorzaakt onvermijdelijk problemen met de dichtheid van het dak later natuurlijk. Als er tijdens het leggen scheuren ontstaan, kan het dakoppervlak later alleen met veel moeite volledig worden afgedicht.

Een ander punt is natuurlijk de duurzaamheid: een membraan dat bij het leggen al een hoog risico op scheuren biedt, is ook minder goed bestand tegen omgevingsinvloeden. Dergelijke dakafdichtingen moeten meestal vaker en nauwkeuriger worden gecontroleerd en gerepareerd, wat uiteraard ook kosten met zich meebrengt. Dit betekent dat het initiële kostenvoordeel met het materiaal op de lange termijn vaak bijna verdwenen is - met inferieur materiaal is het op de lange termijn vaak nog duurder.

In het geval van webben van inferieure kwaliteit, moet de gasbrander ook zeer voorzichtig worden gehanteerd om de webben niet te beschadigen. Dit vereist meer tijd en zorg - en vaak hogere materiaalkosten bij het zelf leggen van de vloer als u het membraan beschadigt.

Over het algemeen is het gebruik van hoogwaardige spoorwegen over het algemeen de moeite waard, ook al moet u er iets meer voor betalen. Maar dat betekent niet dat alle goedkopere spoorwegen automatisch van mindere kwaliteit moeten zijn - dat moet je altijd van geval tot geval beoordelen. Bij twijfel is het meestal de moeite waard om naar klantrecensies te kijken of een specialist te vragen hoe hij of zij de kwaliteit van de trein beoordeelt.

Vraag: Welke kosten moet u berekenen voor een lasapparaat als u zelf bitumenplaten wilt leggen?

bitumen folie prijs

Bitumenplaten moeten indien mogelijk door een professional worden gelegd

Cost tracker expert: In principe moeten alle afdichtingswerkzaamheden in het dakgebied indien mogelijk worden overgelaten aan de professionele dakdekker - zelfs kleine fouten in de uitvoering kunnen anders ernstige gevolgen hebben en het leggen van bitumenlasplaten is dat niet zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt.

Wil je toch zelf kleinere klussen doen, bijvoorbeeld op het schuurtje of op je garage, dan leen je het beste een lasapparaat. Voor kleinere toepassingen zijn lasmachines met een vermogen van 15 kW - 20 kW volkomen voldoende - professionele machines hebben vaak een vermogen tot 70 kW of 80 kW, maar zijn dan navenant gevaarlijk. De huurprijzen voor eenvoudigere apparaten beginnen meestal vanaf rond de € 10 tot € 15 per dag, het benodigde aantal gasflessen moet dan meestal worden gekocht.

In het geval van oververhit en brandend bitumen, mag u dit in geen geval proberen te blussen met water - heet bitumen mag nooit in contact komen met water. Als er iets begint te branden, moet het vuur worden bestreden door het af te dekken (onbrandbaar zeildoek), het af te dekken met zand of een CO2-blusser te gebruiken. Het kan raadzaam zijn om de brandweer te bellen, omdat er vaak een risico is op onopgemerkte sintels en smeulende branden. Bij het werken met bitumenplaten moeten altijd geschikte blusmiddelen voorhanden zijn, dit moet met voldoende voorzichtigheid en zorg te werk gaan.

PY-platen zijn bijzonder geschikt om zelf te leggen - andere soorten platen vereisen vaak meer vaardigheid bij het leggen.

Vraag: Kun je zelfklevende strips leggen - daar heb je geen brander voor nodig?

Kostentracker expert: in plaats van de gebruikelijke warmverwerkende bitumenplaten te gebruiken voor koud leggen (zogenaamde KSK-platen) is natuurlijk een goede en veilige optie.

Ze kunnen zelfs veel sneller en gemakkelijker worden verwerkt dan de gebruikelijke smeltlijmstrips van bitumen - ook dat is een voordeel. Aan de kostenzijde moet je echter rekening houden met iets hogere prijzen bij KSK-membranen en een doorgaans iets lagere houdbaarheid dan bij klassieke hotmelt-membranen. Maar het risico op zelflegging is ook lager.