Bosch klantenservice: welke kosten kunt u verwachten?

bosch klantenservice kosten

Bij hoogwaardige huishoudelijke apparaten is reparatie vaak de moeite waard in vergelijking met nieuw aanschaffen. Welke kosten u kunt verwachten voor werkzaamheden door de Bosch-klantenservice, leest u bij de kostentracker-expert in ons nader interview.

Vraag: Wat kost een baan bij de klantenservice van Bosch?

Kostentracker-expert: dat kun je natuurlijk niet over de hele linie zeggen. De kosten zijn uiteraard altijd gebaseerd op het type en de omvang van de reparatie en uiteraard ook op het betreffende apparaat.

De klantenservice van Bosch wordt niet alleen door de fabrikant zelf geleverd, maar ook door veel onafhankelijke serviceproviders. De fabrieksklantenservice van Bosch garandeert echter reparaties tegen een vaste prijs en altijd hetzelfde forfaitaire inspectietarief als het gaat om grote apparaten in het huishouden.

De reparatieprijzen kunnen in sommige gevallen erg hoog zijn als er een monteur ter plaatse wordt besteld.

Hier moet eerst een onderscheid worden gemaakt

  • of het een kostenraming en een bezoek betreft
  • of de werkelijk gewerkte tijd voor een reparatie in rekening wordt gebracht

Er worden vaste kosten van 99 EUR in rekening gebracht voor reizen en probleemoplossing of voor het controleren van het apparaat (voor een groot apparaat in het huishouden).

bosch klantenservice kosten

Als een reparatie niet meer de moeite waard is, biedt Bosch vaak korting op nieuwe aankopen

Als uit het oordeel van de deskundige blijkt dat een reparatie niet meer de moeite waard is, dan moeten deze kosten natuurlijk bij de aanschafprijs van een nieuw apparaat worden opgeteld. Wanneer u een nieuw Bosch-apparaat koopt, is er een loyaliteitscontrole van tot 31 EUR. De inspectievergoeding kan volledig worden belast als een huishoudelijke dienst (volgens § 35a EStG).

Als er daadwerkelijk een reparatie wordt uitgevoerd, worden de reiskosten en het verhelpen van storingen doorgaans verrekend met de gemaakte reparatiekosten.

Gezien de werkelijke reparatiekosten, moet men rekening houden met hoge arbeidskosten. Voor een half uur werktijd kunnen geëxtrapoleerde kosten vaak tot 100 EUR bedragen. Volgens Bosch gebeurt de reparatie echter altijd tegen een vaste prijs, die de monteur meedeelt wanneer het apparaat wordt beoordeeld en gecontroleerd. Niet alle klantervaringen bevestigen dit echter in alle gevallen.

Kostenvoorbeeld uit de praktijk

Onze wasdroger is kapot. Nadat we de klantenservice van Bosch hebben gebeld, maken we een afspraak met de monteur. Hij kan de reparatie direct uitvoeren.

Postprijs
Materiaal / reserveonderdelen42 EUR
Reparatiekosten en reiskosten (20 km)155 EUR
totale prijs197 EUR

Dit is een kostenvoorbeeld voor een specifieke reparatie in een individueel individueel geval. De reparatiekosten in andere gevallen kunnen uiteraard dienovereenkomstig variëren.

Vraag: Waar zijn de kosten van afhankelijk van de klantenservice van Bosch?

Cost Tracker-expert: er zijn verschillende dingen waarmee u rekening moet houden:

bosch klantenservice kosten

Welk type apparaat moet worden gerepareerd, is een belangrijke kostenfactor

  • het type apparaat dat defect is
  • of het nu een zogenaamd groot apparaat is of een klein apparaat
  • het soort schade aan het apparaat
  • of er een mogelijkheid tot reparatie is
  • of er een garantieclaim is
  • welke materiaalkosten zijn gemaakt voor de reparatie
  • welke werktijd de monteur nodig heeft voor de reparatie
  • welke afstand hij moet afleggen tot de plaats van gebruik

Reparatiekosten kunnen daardoor sterk verschillen van geval tot geval.

Vraag: Wanneer is reparatie nog de moeite waard?

Experts in cost tracker: als leek is het vaak moeilijk om dit in te schatten als je niet eerder een expert opinion hebt gekregen over de staat van het toestel en de schade. Als u de Bosch-klantenservice opdracht geeft om een ​​controle uit te voeren, moet u altijd de kosten berekenen - ook als een reparatie niet meer de moeite waard is.

Ook als je later een nieuw Bosch toestel koopt, ondanks de voucher, zijn er nog steeds kosten van minimaal 60 euro die je door de keuring niet betaald krijgt.

Gaat het om een ​​ouder apparaat of een herkenbare ernstige beschadiging, dan kun je het apparaat het beste niet controleren en overwegen om meteen een nieuw te kopen.

Met reparatiekosten, die zelfs voor eenvoudige reparaties vaak meer dan 200 euro kunnen bedragen, loont het vaak de moeite om heel snel een nieuw apparaat aan te schaffen.

Vraag: zijn er alternatieven?

Kostentracker-expert: de technische beoordeling door een handelaar in elektrische apparaten of een overeenkomstige specialist in het gebied kan vaak goedkoper zijn - in deze gevallen hoeft u meestal alleen de reiskosten en de kosten te betalen voor een korte periode voor de beoordeling. In tegenstelling tot de vaste prijs die de Bosch-klantenservice voor probleemoplossing in rekening brengt, loopt een lokaal elektriciteitsbedrijf een bepaald kostenrisico als het gaat om tijdrovende probleemoplossing of controles.

Indien nodig kan het echter mogelijk zijn om een ​​lage vaste prijs voor een reparatie af te spreken met lokale bedrijven, vooral als u ook extra apparaten van het bedrijf koopt of heeft gekocht. In dergelijke gevallen zit er vaak een kleine vergoeding in de reparatiekosten.

Als u de oorzaak van de fout kent of deze goed kunt inschatten, is het in veel gevallen de moeite waard om deze zelf te repareren als u zich technisch in staat voelt om dat te doen. De kosten voor veel reserveonderdelen zijn vaak laag, en reparatie-instructies en tips zijn vaak in grote aantallen op internet te vinden.

Uiteraard draagt ​​u het risico van fouten en mogelijke vervolgschade aan het apparaat of in uw woning (bijv. Waterschade door een niet goed gerepareerde wasmachine). In elk afzonderlijk geval moet altijd rekening worden gehouden met het risicopotentieel.