Noodoproep naar huis - u moet deze kosten verwachten

kosten voor noodoproepen

Mensen die ernstig ziek of wat ouder zijn en alleen wonen, voelen zich vaak veiliger als ze in elke situatie snel hulp kunnen krijgen. Dit kan met een noodoproep. De cost tracker-expert legt in een interview uitgebreid uit welke kosten gemaakt kunnen worden en met welke bijkomende kosten rekening gehouden moet worden.

Vraag: Hoe werkt een noodoproep naar huis gewoonlijk - en voor wie is deze geschikt?

Kostentracker-expert: een huisalarmnummer kan bij verschillende providers worden ingesteld als u in geval van nood vanaf elk punt in huis hulp kunt krijgen.

Dit is vooral belangrijk voor mensen die ernstig ziek zijn en voor alle ouderen: in geval van nood is het mogelijk dat u uw telefoon niet meer kunt bereiken. Zelfs als je valt, is de telefoon (en daarmee de mogelijkheid om hulp te krijgen) vaak onbereikbaar.

In het geval van een huis-noodoproep wordt een speciaal circuit opgezet naar een alarmcentrale en gekoppeld aan een armband, een speciale radiovinger en een standaard besturingseenheid. Door op de noodknop te drukken wordt direct een zeer krachtige handsfree verbinding met de alarmcentrale geactiveerd en neemt er direct iemand op.

kosten voor noodoproepen

De provider biedt hulp in geval van nood

De spoedeisende hulp van de hulpverlener organiseert dan indien nodig verdere hulp (bijvoorbeeld de spoedarts, een ambulance, de brandweer of een familielid) en blijft in contact met de spoedpatiënt tot de hulp arriveert. Een zeer belangrijke functie van de alarmcentrale is ook om de patiënt gerust te stellen in geval van nood en om specifieke instructies te geven. Dit aspect is vooral belangrijk voor oudere mensen. Indien nodig stuurt de aanbieder van de dienst zo nodig ook iemand ter plaatse naar de patiënt.

Als alternatief kan de noodoproep ook worden doorgeschakeld naar een familielid of achter elkaar alle opgeslagen nummers bellen totdat iemand antwoordt. In de regel is dit echter meestal de slechtste keuze, omdat het zo lang kan duren voordat er daadwerkelijk hulp komt.

De aanbiedingen van de individuele aanbieders zijn heel verschillend, in veel gevallen zijn er ook nog aanvullende aanbiedingen zoals een valsensor of een okay check, die dagelijks controleert of alles in orde is. De alarmknop werkt in de regel alleen binnenshuis, maar kan met geschikte handsets ook daarbuiten worden uitgebreid. Op verzoek kunnen ook de sleutels van het appartement van de servicegebruiker worden bewaard, zodat deze in geval van nood nog sneller toegang heeft tot het huis en hulp kan bieden.

In een test van Stiftung Warentest kwam een ​​groot aantal van de providers vrij matig tot arm, en alleen het Duitse Rode Kruis, de Malteser Aid Service en de Johanniter Unfallhilfe kregen echt goede cijfers. Vaak ontstonden er problemen met het feit dat aanbieders van tevoren geen bijzonder gedetailleerd advies gaven of er onduidelijkheden waren in de contractdocumenten, in veel gevallen werd er maar weinig gegeven aan degenen die hulp nodig hadden. De spraakverbinding werd bij sommige providers ook te zelden getest. Bovendien zijn de kosten vaak aanzienlijk.

Vraag: Wat kost een noodoproep naar huis gewoonlijk?

Kostentracker-expert: het is onmogelijk om hier een algemene verklaring te geven - de prijzen van de individuele providers verschillen aanzienlijk, vooral voor noodoproepen naar huis. Er moet altijd rekening mee worden gehouden dat er vaak een heel andere omvang van de diensten wordt aangeboden.

In principe kunt u er echter vanuit gaan dat het opzetten van een dergelijke dienst minimaal € 10 tot € 80 aansluitkosten kost. Je moet in elk geval rekening houden met minstens 18 - 25 EUR doorlopende maandelijkse kosten (inclusief huurprijs voor de noodarmband en het basisgedeelte), zelfs als je alleen het basispakket wilt gebruiken.

kosten voor noodoproepen

Er zijn minimaal 18 € maandelijkse kosten

Bij het gebruik van aanvullende diensten kunnen de kosten snel duurder worden; in veel gevallen leiden oproepen met de alarmcentrale ook tot kosten die per minuut worden gefactureerd. Als de hulpverlener actie moet ondernemen (zoals naar de klant gaan), worden bijna overal implementatiekosten in rekening gebracht.

Een alternatief is om de systeemcomponenten te kopen - dit betekent dat er geen maandelijkse huurkosten zijn voor het gebruik van het systeem, maar de kosten zijn meestal zo hoog dat het meestal niet de moeite waard is.

Een klein voorbeeld van kosten uit de praktijk

We vragen een noodoproep aan bij Caritas (basispakket).

Postprijs
Verbindingskosten49 EUR
maandelijkse standby-vergoeding, verhuur van apparatuurEUR 31,50
Maandelijkse vergoeding voor sleutelbehoud3,50 EUR

Dit zijn natuurlijk alleen de kosten van een enkele provider. Ook de kosten voor een noodoproep naar huis bij een andere aanbieder kunnen aanzienlijk verschillen, zeker als de benodigde diensten verder gaan dan het basispakket.

Vraag: Van welke factoren hangt de prijs voor een noodoproep meestal af?

Cost Tracker Expert: er zijn verschillende factoren waarmee u rekening moet houden:

  • het bedrag van de aansluitkosten (eenmalige dienst)
  • de maandelijkse standby-vergoeding
  • de verhuur van materiaal
  • het type apparatuur dat wordt gehuurd
  • of er ook mobiele apparaten moeten worden gebruikt
  • of een sleutel moet worden bewaard
  • of er dagelijks een okay check moet zijn
  • of en welke minuutkosten in rekening worden gebracht voor contact met de alarmcentrale
  • welke inzetvergoedingen worden gemaakt in geval van nood
  • welke speciale diensten nodig zijn (bijv. hulp inroepen voor huishoudelijke schoonmaak of boodschappen)

De kosten van de noodoproep naar huis bestaan ​​uiteindelijk uit al deze factoren. Om deze reden kunnen hier zeer verschillende prijzen ontstaan.

In elk geval is het raadzaam om vooraf uitgebreid advies in te winnen bij verschillende aanbieders en na te denken over de diensten die u nodig heeft - het niet gebruiken van minder belangrijke diensten kan vaak aanzienlijk lagere kosten opleveren.

Vraag: Wat is bij alle providers als basisdienst inbegrepen?

Kostentracker-expert: Van een aantal dingen kan bijna altijd worden uitgegaan in het basispakket:

  • het basisstation en de verbinding met uw eigen telefoon
  • het aannemen van noodoproepen en het melden van de bijbehorende hulpdiensten (brandweer, ambulance, spoedarts)
  • het onderhoud en de reparatie van alle onderdelen van het systeem

Voor aanvullende diensten worden vaak kosten in rekening gebracht, maar deze worden meestal gebundeld in passende tariefpakketten. Zo kan een okay check, sleutelbewaring en extra melding van een familielid als arrangement geboekt worden.

Draadloze bewegingsmelders of draadloze rookmelders zijn vaak geïntegreerd in de hogere prestatieniveaus. Dergelijke pakketten kunnen ook tot 50 EUR per maand of meer kosten.

Vraag: Welke kosten zijn er als de aanbieder er gebruik van maakt?

Kostentracker-expert: in de meeste gevallen moet u rekening houden met implementatiekosten van minimaal 30 tot 40 EUR per inzet - bijvoorbeeld als er geen familieleden of verplegend personeel beschikbaar zijn of iemand meldt zich niet zoals bedoeld tijdens een okay check.

Afhankelijk van de kwalificatie van het personeel dat de werkzaamheden uitvoert, het soort inzet en de duur van de inzet kan dit beduidend hoger zijn.

Vraag: Als u onderweg of buitenshuis hulp wilt, kan dat ook?

kosten voor noodoproepen

Sommige serviceproviders bieden ook hulp onderweg

Kostentracker-expert: niet alle providers, maar veel bieden ook de mogelijkheid van mobiele noodoproepen.

U krijgt een speciale huur-gsm met een ingebouwde noodoproepknop. Als u op deze knop drukt, wordt er onmiddellijk verbinding gemaakt met de alarmcentrale - waar u ook bent. De locatie wordt door deze speciale mobiele telefoon zeer nauwkeurig bepaald en direct doorgestuurd naar de alarmcentrale zodat hulp zeer snel en zeer gericht op de juiste plek terecht kan.

De kosten voor dergelijke apparaten zijn meestal hoog - voor mobiele noodoproepapparaten moet u ten minste 40 EUR per maand aannemen. Er kunnen in ieder geval extra eenmalige kosten van toepassing zijn.

Vraag: Welke kosten vergoeden de zorgverzekeringen voor een noodoproep naar huis?

Kostentracker-expert: het kan verschillen - in de regel dekken de zorgfondsen of de sociale dienst alleen de kosten tot een maximum van 10,49 EUR aansluitkosten en een maximum van 18, 36 EUR huurprijs per maand.

Voorwaarde hiervoor is altijd dat er een zorgniveau is. Voor hulp bij het aanvragen van subsidie ​​en voor de formaliteiten dien je in de regel altijd contact op te nemen met de aanbieder.

Vraag: Kunnen de kosten van een noodoproep naar huis worden afgetrokken van de belasting?

Kostentracker-expert: ja, dat is in principe mogelijk. Aangezien een noodoproep naar huis door de belastingdienst wordt gezien als een "huishoudelijke dienst", zijn de kosten voor een noodoproep naar huis volledig fiscaal aftrekbaar.