Wat kost het om een ​​klassieke auto te verzekeren?

oldtimer verzekeringskosten

Heb je een BMW Isetta, een Kever, een Citroën 2 CV of een VW Bulli, dan heb je voor je lieveling een andere verzekering nodig dan voor je dagelijkse auto. Het is echter niet voldoende om alleen een oud voertuig te bezitten, want dit moet ook aan bepaalde eisen voldoen voor een klassieke autoverzekering. In een gesprek met de kostentracker-expert maken we duidelijk wat dit zijn en wat deze verzekering kost.

Wat is een klassieke autoverzekering?

Kostentracker: een oud voertuig is niet automatisch een klassieke auto. Om een ​​historisch voertuig te zijn, moet het minstens 25-30 jaar geleden zijn gebouwd en in goede staat verkeren. Dit moet ook worden bevestigd door TÜV of Dekra. Dit resulteert in een aantal kortingen, waaronder een klassieke autoverzekering.

Wat kost deze verzekering?

Kostentracker: het klinkt in eerste instantie misschien absurd, maar een klassieke autoverzekering verschilt voornamelijk van de autoverzekering voor uw dagelijkse auto door het lagere tarief. Hierbij is rekening gehouden met de kleinere kans op schade door het lage jaarkilometrage en de zorgvuldige rijstijl van de eigenaar.

Net als bij een autoverzekering is de klassieke autoverzekering onderverdeeld in:

  • Aansprakelijkheidsverzekering,
  • Gedeeltelijke uitgebreide verzekering,
  • Omnium verzekering.

De verzekeraars berekenen de premies van de bijzondere oudie-tarieven individueel. Hierbij geldt: hoe minder het voertuig wordt verplaatst, hoe veiliger de garage en hoe ouder de klassieke auto, hoe lager het premiebedrag.

Gemiddeld moet u rekening houden met de volgende kosten:

Leeftijd van het voertuigAansprakelijkheidGedeeltelijke dekkingVolledig uitgebreid
20-29 jaar110 EUR75 EUR150 EUR
30-44 jaar65 EUR47 EUR142 EUR
Vanaf 45 jaar55 EUR50 EUR136 EUR

De bovenstaande waarden kunnen echter alleen als globale richtlijn dienen. Het is aan te raden om een ​​offerte van verschillende bedrijven te krijgen, omdat het prijsverschil aanzienlijk kan zijn.

Hoe moet ik de klassieke auto verzekeren? Is de aansprakelijkheid toereikend zoals die is voor mijn gebruikte dagelijkse auto?

Klassieke autoverzekering

Het is raadzaam om voor waardevolle klassieke auto's een volledige verzekering af te sluiten

Kostentracker: net als bij uw dagelijkse auto is een aansprakelijkheidsverzekering wettelijk verplicht, maar niet een gedeeltelijke en volledige verzekering. Hiermee kunt u afhankelijk van de waarde deze twee componenten missen. Dit raden wij echter ten zeerste af bij uw oldtimer, zeker als deze pas twintig tot dertig jaar oud is.

In het geval van ongevallen die buiten hun schuld vallen, classificeert de tegenpartij ze meestal als een oudere gebruikte auto. U krijgt dan alleen de marktprijs van een auto die niet in een verzorgde oldtimerstaat verkeert, maar van een gebruikte auto die vele handen heeft gepasseerd. Kasko wordt daarom aanbevolen voor alle oldtimers die met veel zorg en moeite volledig zijn gerestaureerd en waarvan de waarde ruim boven de oude marktwaarde ligt.

Zodra u het voertuig verzekert, moet u op zijn minst een korte belasting indienen, die ongeveer 150 EUR kost. Een volledig rapport is logischer. Hiermee heeft u bij schade een bewijs van de waarde van uw eigen en de tegenpartij. Dit rapport voorkomt ook onderverzekering.

Welke aanvullende services zijn handig?

Kostentracker: als u een uitgebreide verzekering voor uw garagegoud wilt, kunt u contractueel verdere diensten overeenkomen:

  • Bij allrisk-dekking wordt alle schade aan het voertuig, ongeacht de oorzaak, vergoed.
  • Sommige bedrijven bieden “herstelpolissen” aan voor liefdevol gerestaureerde oudjes. Bij schade kunt u met deze bescherming het voertuig perfect laten restaureren.
  • U kunt ook een sollicitatiebrief voor klassieke auto's afsluiten. Als je blijft waar je bent, brengt de pechhulp je niet alleen naar een willekeurige werkplaats, maar ook naar een gespecialiseerd bedrijf.

Aan welke eisen moet het voertuig voldoen?

Kostentracker: om ervoor te zorgen dat uw garagegoud wordt geclassificeerd in de klassieke autoverzekering, moet aan de volgende punten worden voldaan:

Oldtimer hoe oud

Een auto kan pas als klassieker worden beschouwd vanaf een leeftijd van minimaal 20 jaar

  • Bouwjaar: Het voertuig moet minimaal 20 jaar oud zijn, motorfietsen 30 jaar oud. Voor voertuigen die tussen de 20 en 30 jaar oud zijn, eisen veel bedrijven dat u een vaste waarde aantoont.
  • Gebruik: het voertuig mag alleen privé worden gebruikt.
  • Gebruikersgroep: de verzekeringnemer en de andere gebruikers moeten ouder zijn dan een bepaalde leeftijd.
  • Dagelijkse auto: vaak moet u bewijzen dat er een andere auto is geregistreerd voor u of uw partner die in hetzelfde huishouden woont.
  • Kilometerstand: het jaarlijkse aantal kilometers is beperkt tot 6.000 of 9.000, afhankelijk van de aanbieder.
  • Conditie: alleen voertuigen die in een goed bewaarde originele staat verkeren zijn inbegrepen.
  • Parkeermogelijkheden: Oldtimers die op straat geparkeerd staan, zijn bij veel bedrijven niet verzekerbaar.
  • Identificatie: een H (seizoens) identificatie is niet verplicht. De ouwe mag ook een standaard kenteken, seizoenskenteken, rood 07 kenteken of kenteken wijzigen.

Veel verzekeraars hebben ten minste een korte waardering nodig voor een nauwkeurige waardering. Als de klassieke auto een bepaalde waarde overschrijdt, moet u vaak een gedetailleerde taxatie overleggen.

Zijn er verschillende verzekeringsklassen?

Kostentracker: in tegenstelling tot conventionele autoverzekeringen bestaat er niet zoiets met klassieke autoverzekeringen. Noch type, noch regionale klassen, noch de no-claimklasse spelen een rol bij de verzekering van historische voertuigen.

Het voordeel: zelfs na een ongeval wordt u niet opgewaardeerd in de SF-klasse. De premies voor de klassieke autoverzekering blijven na een ongeval gelijk.

Hoe kan ik onderverzekering voorkomen?

Kostentracker: Van onderverzekering is sprake wanneer de waarde van de verzekerde oudjes hoger is dan het contractueel overeengekomen verzekerde bedrag. Er is een gat in de verzekeringsdekking. Puur wiskundig gezien betekent bijvoorbeeld een onderverzekering van 50 procent dat in plaats van een werkelijke waarde van € 40.000, slechts 20.000 verzekerd zijn. De verzekeraar hoeft dan nog maar 50 procent van het schadebedrag te vergoeden. Bij een totale afschrijving ontvangt u slechts de helft van het verzekerde bedrag, namelijk 10.000 EUR. U moet het verschil van 30.000 EUR uit eigen zak betalen.

Oldtimer waarde

De waarde van een klassieke auto kan snel veranderen

Met name bij klassieke auto's kan de waarde echter binnen zeer korte tijd aanzienlijk stijgen. Het is daarom belangrijk dat u zelf de veranderingen in marktwaarde in de gaten houdt. Als u uw historische voertuig lange tijd bij dezelfde maatschappij heeft verzekerd, moet u, afhankelijk van de staat, om de twee tot drie jaar een korte belastingheffing bij de maatschappij indienen. Sommige tarieven dekken automatisch een bepaalde waardestijging. Dit is echter vaak te laag na enkele jaren.

Wat staat er in het taxatierapport?

Kostentracker: Een taxatierapport wordt aanbevolen voor elke klassieke auto, niet alleen wanneer deze wordt verkocht. Het wordt gebruikt om het juiste verzekerde bedrag te bepalen en als basis in het geval van een verzekeringsclaim.

Hiertoe verdeelt Classic Data oldtimers in een beoordelingssysteem met vijf niveaus:

beoordelingToestandOmschrijving
Notitie 1VlekkeloosGeen technische en visuele gebreken, volledige geschiedenis
Graad 2Goede conditieLichte gebruikssporen. Origineel en professioneel gerestaureerd.
Notitie 3GebruiktKleine gebreken. Volledig operationeel en zonder roestperforaties.
Graad 4Gebruikte staatVoorwaardelijk rijklaar. Tot middelzware roestperforaties, onderdelen ontbreken of defect, gedeeltelijk gerestaureerd, gemakkelijk te herstellen.
Niveau 5Staat heeft restauratie nodigNiet klaar om te rijden. Slecht gerestaureerd, gedeeltelijk of volledig gedemonteerd, hoge financiële reparatiebehoeften en -kosten.
Klassieke auto categorie

Oldtimers zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, afhankelijk van hun conditie

De Fédération Internationale des Véhicules Anciens (FIVA) verdeelt oldtimers in vier groepen:

  • Origineel: voertuig in originele staat
  • Authentiek: ongerestaureerd voertuig met geschiedenis. Alleen de aan slijtage onderhevige onderdelen zijn vervangen en kleine beschadigingen aan het lakwerk, de oppervlakken of de bekleding zijn verwijderd.
  • Gerestaureerd: voertuig is getrouw gerestaureerd.
  • Herbouwd: een voertuig samengesteld uit voertuigen van hetzelfde type, waarbij u zich heeft gebaseerd op de specificaties van de fabrikant.

Welke variant je kiest, doet er niet toe bij het opstellen van de taxatie.

Waarom doet de staat concessies aan oude auto's?

Kostentracker: Oldtimers zijn belangrijke getuigen van de geschiedenis die door de staat worden gepromoot als cultureel erfgoed. Ze worden vaak slechts in kleine aantallen op onze wegen aangetroffen en dienen "de zorg voor en het behoud van culturele auto-onderdelen", zoals het in omvangrijk officieel Duits wordt genoemd. Om deze reden doet de staat enkele concessies aan technologie:

  • U hoeft geen autogordel te dragen als er oorspronkelijk geen gordelsysteem was.
  • De uitstoot van fijn stof is niet relevant. Klassieke auto's met kenteken H die minstens dertig jaar oud zijn, mogen ook zonder badge in stadscentra rijden.

Om als klassieker te worden beschouwd, moet een voertuig origineel zijn waaraan geen grote structurele veranderingen zijn aangebracht. Dit geldt ook voor geïnstalleerde reserveonderdelen en de motor. Als een Golf I bijvoorbeeld als klassieke auto moet worden geregistreerd, mag er geen motor uit een andere serie worden geïnstalleerd.

Wat zijn de voordelen van het H-teken?

Kostentracker: met een H-kentekenplaat is een uniforme motorrijtuigenbelasting van toepassing, de momenteel ongeveer 192 EUR voor auto's en 46 EUR voor motorfietsen kosten. Bovendien kunt u er zonder milieusticker mee door de milieuzones reizen.

Voorwaarde is dat het voertuig minimaal dertig jaar geleden voor het eerst is geregistreerd. Het voertuig moet in rijklare staat verkeren, trouw aan het origineel en het behoud waard zijn.

De technische controle moet worden bevestigd door een keuringsorganisatie met een oldtimerrapport volgens §23.

Sinds 2018 is kenteken H ook als seizoenskenteken verkrijgbaar. Dit is geschikt voor eigenaren van klassieke auto's die hun voertuig maar een paar maanden per jaar gebruiken. Als u dit aanvraagt, betaalt u over deze periode slechts een deel van de belasting en verzekering. Daarbuiten moet uw historische voertuig op privéterrein worden geparkeerd.