Standkachel: welke kosten moet u berekenen?

parkeerverwarming prijzen

In de winter in een koude auto moeten stappen en ijs van de ramen moeten schrapen is voor niemand leuk. Om dit te voorkomen zijn er standkachels. Maar aangezien niet elke autofabrikant een standkachel in zijn accessoirecatalogus heeft, zijn er achteraf inbouwkachels die in elk model kunnen worden geïnstalleerd. In een interview legt de cost tracker expert uitgebreid uit wat zo'n standkachel kan kosten en welke prijsverschillen er zijn.

Vraag: Wat kost een standkachel?

Kostentracker-expert: dat kan niet in algemene termen worden gezegd - de kosten kunnen heel verschillend zijn.

Allereerst moet u bepalen welk type standkachel bedoeld is:

  • de bijverwarming van de fabrikant
  • een elektrisch bediende pure motorvoorverwarming
  • een op brandstof werkende water- en luchtverwarmer of
  • een verwarming op vloeibaar gas voor het voertuig

Afhankelijk van welk type standkachel bedoeld is, zit je in totaal verschillende prijsklassen.

Iedereen die de bijverwarming kiest als optionele uitrusting in een nieuw voertuig, moet meestal rekening houden met kosten tussen de ongeveer 1.200 euro en 2.000 euro, afhankelijk van het merk en het model. Deze standkachels kunnen alleen bij nieuwe voertuigen besteld worden - in veel gevallen is nabestellen en achteraf inbouwen niet meer mogelijk.

Voorverwarmen van elektrische motoren, aan de andere kant, bevinden zich in een veel zachtere prijsklasse - kosten tussen 150 EUR en 600 EUR zijn verschuldigd, afhankelijk van de aanbieder. Hiervoor wordt alleen de motor op bedrijfstemperatuur gebracht, wat in ieder geval goed beantwoordt aan het doel van 'warme auto' te zijn als je de verwarming meteen aanzet.

parkeerverwarming prijzen

Standkachels zijn vooral gunstig in regio's met koude winters

"Echte" standkachels als water- en luchtverwarming, die het voertuig rechtstreeks verwarmen, zijn aanzienlijk duurder. Afhankelijk van de aanbieder moet u ongeveer 1.100 EUR tot 1.500 EUR rekenen inclusief professionele installatie - ongeveer even duur als de prijs van speciale uitrusting voor een nieuw voertuig.

Zelfstandig werkende en LPG aangedreven standkachels zijn alleen beschikbaar voor caravans, campers en vrachtwagens. Qua kosten zijn ze niet zo hoog als je in eerste instantie zou denken - eenvoudige modellen zijn al vanaf ongeveer 1.100 EUR.

Afhankelijk van het voertuigmodel en voertuigtype en de gewenste extra's voor de bijverwarming kunnen de prijzen dan ook iets hoger uitvallen.

Kostenvoorbeeld uit de praktijk

We hebben een VW Golf die achteraf is uitgerust met een bijverwarming.

Postprijs
Ombouwset inclusief installatie1.350 EUR
totale prijs1.350 EUR

Dit is slechts een voorbeeld van een enkele kosten die alleen van toepassing is op een specifiek model verwarming en voertuigtype. In andere gevallen kunnen de kosten aanzienlijk verschillen.

Vraag: Waarvan zijn de kosten voor het achteraf inbouwen van een standkachel in het algemeen afhankelijk?

Cost Tracker Expert: hier zijn een paar factoren waarmee u rekening moet houden:

  • de kosten van verwarming
  • de kosten van installatie
  • de kosten van controle
  • het voertuigtype en het model
  • het type achteraf ingebouwde verwarming

Dienovereenkomstig kunnen de kosten, zelfs met hetzelfde verwarmingssysteem, variëren afhankelijk van het voertuigmodel. Aangezien er in het algemeen maar heel weinig aanbieders zijn, worden prijsvergelijkingen meestal erg snel gemaakt.

Vraag: Hoe verhouden de verwarmingskosten en de installatiekosten zich tot elkaar?

parkeerverwarming prijzen

De installatiekosten van de standkachel zijn niet te onderschatten

Kostentracker-expert: de verhouding kan enigszins variëren van voertuigtype tot voertuigtype, maar de volgende richtwaarden zijn van toepassing op typische lucht- en waterverwarmers:

  • Verwarming: ca. EUR 800 tot EUR 1.200
  • Controle: ca. EUR 400 tot EUR 500
  • Installatiekosten: ca. EUR 200 tot EUR 500

Afhankelijk van het voertuigmodel zijn de individuele kosten altijd iets hoger of lager - alleen de controlekosten zijn voor bijna alle voertuigen ongeveer gelijk.

Vraag: Zijn verwarmingssystemen met afstandsbediening duurder?

Kostentracker-expert: in dit geval blijft de verwarming hetzelfde en blijven de installatiekosten ongewijzigd. Als de verwarming op afstand moet worden in- en uitgeschakeld (bijvoorbeeld vanuit een warme woning), wordt gewoon een andere bedieningseenheid gebruikt.

Deze besturingen zijn iets duurder dan de conventionele besturingseenheden. Ze kunnen dan zowel op afstand als meestal via een app worden bediend. Vaak kan niet alleen de verwarming worden in- en uitgeschakeld, maar kan de vooraf geselecteerde temperatuur ook op afstand hoger of lager worden geschakeld.

Eenvoudige bedieningselementen kunnen daarentegen alleen rechtstreeks op het voertuig worden bediend met behulp van een ingebouwde timer. Maar ze zijn een beetje goedkoper.

Vraag: Om kosten te besparen kunt u eenvoudig een goedkope motorvoorverwarmingskachel laten plaatsen?

parkeerverwarming prijzen

Een motorvoorverwarmingsverwarming is het kostenbesparende alternatief voor een standkachel

Cost Tracker Expert: ja, dat is een geweldige optie. Hoewel deze kachels het interieur niet direct verwarmen, brengen ze de motor op bedrijfstemperatuur. Zo stroomt warme lucht bij het inschakelen van de verwarming direct het interieur en de ramen in - net alsof de auto al opgewarmd is. Hierdoor smelt het ijs op de ruiten zeer snel en warmt het interieur ook snel op.

Er is echter een meer kosteneffectieve optie: veel dieselvoertuigen zijn al uitgerust met een bijverwarming, omdat de motor nauwelijks overtollige warmte aan het interieur levert. Deze bijverwarmers zijn echter zo geschakeld dat ze alleen werken als de motor draait.

Dit kan worden opgelost met een speciale ombouwset die de bijverwarming ook bruikbaar maakt als de motor niet draait. Voor de meeste modellen bedragen de conversiekosten slechts € 200 tot € 500. Voor dieselrijders is dit zeker de meest kosteneffectieve manier om een ​​verstandig functionerende motorvoorverwarming te bereiken zonder grote aanpassingen. Hiervoor worden alleen de onderdelen gebruikt die al in het voertuig aanwezig zijn, er hoeft niets achteraf gemonteerd te worden.

Vraag: Hoe hoog is het brandstofverbruik voor lucht- en waterverwarming?

Kostentracker-expert: of het nu een benzine- of dieselmotor is, het brandstofverbruik is ongeveer 0,5 l per uur.

Indien gekozen wordt voor verstandige voorverwarmingstijden die niet al te lang duren, bespaart de verbruikte brandstof zichzelf weer als de motor achteraf geen brandstofslurpende koude start hoeft te doorlopen.