Wat kost het om het officiële vaarbewijs te halen?

vaarbewijs kosten

Wil je zelf een motorboot besturen, dan moet je eerst een vaarbewijs hebben, deze is verkrijgbaar in de varianten binnenland (SBFB) en meer (SBF See). Het is wettelijk verplicht in Duitsland en bijna overal in Europa om redenen van verkeers-, verzekerings- en strafrecht. U kunt dit in een online cursus of direct ter plaatse in een persoonlijke cursus volgen. Afhankelijk van welke versie je kiest, zijn er verschillende kosten, waar we in dit artikel graag uitgebreid op in gaan.

Wat kost een vaarbewijs?

vaarbewijs kosten

Online cursussen zijn meestal veel goedkoper

Kostentracker: de onderstaande tabel laat zien hoeveel deze kunnen variëren afhankelijk van de locatie en de gekozen trainingsvariant. Combinatiecursussen, waarbij je bijvoorbeeld het vaarbewijs binnenland en zee tegelijk kunt nemen, maar ook online theoriecursussen zijn meestal wat goedkoper. De kosten voor deze cursussen zijn, afhankelijk van de zeevaartschool, het water en het voertuig, tussen 250 EUR en 800 EUR.

Soort vergoedingenprijs
Theoretische training online30 dagen toegang: 40 EUR
 90 dagen toegang: 50 - 80 EUR
 180 dagen toegang: 70 - 120 EUR
 360 dagen toegang: 150 - 200 EUR
Theoretische training op locatie:100 - 600 EUR
Praktische training (3 rijeenheden)50 - 130 EUR
Extra aandrijfeenheid30 - 80 EUR per uur
Lesmateriaal40 - 80 EUR
Examengeld100 - 110 EUR

Het is belangrijk om te weten dat je alleen de nodige theoretische kennis opdoet in de online cursus. Daarnaast zijn er altijd rijlessen op de boot, die worden begeleid door een docent van de zeevaartschool.

Wat is de bootvergunning voor het meer (SBF See)?

Kostentracker: Als u een motorboot, een zeiljacht of een jetski met een motorvermogen van meer dan 15 pk (11,03 kW) wilt besturen op scheepvaartroutes binnen drie zeemijlen in kustwateren, u heeft deze vaarbewijs nodig. De minimumleeftijd voor dit internationaal erkende document is 16 jaar.

U moet rekening houden met de volgende kosten:

Kunstvergoedingen
Cursusgeld online40 - 250 EUR
alternatief: theoriecursus in de zeevaartschool250 - 600 EUR
Praktische training100 - 200 EUR
Leerboek SBF-See30 EUR
Navigatie-instrumenten30 EUR
alternatief geleend bestek5 - 15 EUR
Examenpapieren20 EUR
Medisch getuigschrift20-30 EUR
Examenkosten110 EUR
Examen rijden20 EUR

Het examen bestaat uit een theoretisch gedeelte (vragenlijst) en een praktisch gedeelte.

Dit certificaat is echter niet goedgekeurd voor commercieel gebruik. Wilt u bijvoorbeeld tegen betaling vistrips aanbieden, dan moet u de Sportküstenschifferschein (SKS) of de Sportseeschifferschein (SSS) nemen.

Wat is de inhoud van de theoretische training?

Kostentracker: een breed scala aan kennis wordt bijgebracht in de theoretische cursus. Dit bevat:

  • de Maritieme Regelgeving (SeeSchSO)
  • Regels ter voorkoming van aanrijdingen (lichten, seinhuizen, rijregels)
  • Navigatie (topografie van zeekaarten, afstandsbepalingen, methode van locatiebepaling)
  • Kennis van prime movers en types
  • Veiligheidsuitrusting en voorschriften
  • Meteorologie
  • natuurreservaat

Wat is de inhoud van de praktische training?

Kostentracker: dit zijn bijvoorbeeld:

  • Aan en uit trekken
  • Manoeuvres (bijv. Manoeuvres man-over-boord)
  • Toepassing van de theoretisch aangeleerde regels om botsingen te vermijden
  • Koersreizen met het stuurkompas
  • Positionering met het peilingkompas
  • krappe bakboordmanoeuvres
  • Knoop wetenschap
  • Wat is de binnenvaartvergunning (SBFB)?
vaarbewijs kosten

Met de sportbootlicentie landinwaarts kunt u kiezen welk type boot u wilt besturen

Kostentracker: Als u een motorboot of een jetski met meer dan 15 pk (11,03 kW) of een zeiljacht op de Duitse binnenwateren wilt besturen, heeft u het officiële sportbootbewijs in het binnenland nodig.

Met dit vaarbewijs kunt u kiezen of u het examen alleen voor motorboten, zeilboten of zeilsurfplanken wilt afleggen. Je moet minimaal 14 jaar oud zijn om een ​​zeilboot of surfplank te besturen. De minimumleeftijd voor gemotoriseerde vaartuigen is 16 jaar.

Het examen bestaat ook uit een theoretisch gedeelte, waarin je de vragenlijst “Algemeen” moet invullen en een andere vragenlijst over het onderwerp “Zeilen”, “Motor” en / of “Zeilsurfen”. Er is ook een praktisch gedeelte: de acceptatie wordt uitgevoerd door een examinator die is aangewezen door de Duitse Zeilvereniging DSV.

Lijst met gemaakte kosten:

Kunstvergoedingen
Theoriecursus online40 EUR
alternatief: theoriecursus in de zeevaartschool40 - 80 EUR
Handboek SBF-Inland25-30 EUR
Examenpapieren20 EUR
Medisch getuigschrift20-30 EUR
Examenkosten100 EUR
Examen rijden20 EUR

Wat is de inhoud van de theoretische training?

Kostentracker: deze omvatten:

  • Wet op de binnenwateren
  • Voertuig klant
  • Zeilen theorie
  • Kennis van prime movers
  • Meteorologie
  • natuurreservaat

Wat is de inhoud van de praktische training?

Kostentracker: In dit deel van de training ga je in op:

  • Manoeuvres onder zeil, bijvoorbeeld: zeilen zetten en herstellen, loeven, cruisen, Q-draaien, mensen overboord
  • Manoeuvres onder de motor zoals: aan- en afmeren, keren in krappe ruimtes, manoeuvreren met geluidssignalen
  • Knoop wetenschap

Welk certificaat is geldig voor welk waterlichaam?

Kostentracker: welke vaarbewijs u nodig heeft, hangt af van het water waarop u een boot wilt varen:

WijkRijbewijsvereiste
wereldwijd binnenwateren (rivieren en meren)SBF landinwaartsLeeftijd: 16 jaar
BodenmeerOctrooi schipper aan het BodenmeerLeeftijd: 18 jaar
wereldwijde kustwateren (drie zeemijlzone)SBF meerLeeftijd: 16 jaar
wereldwijde kustwateren (12 zeemijl zone)SKS (Sportküstenschifferschein)Leeftijd: 16 jaar, SBF meer met minimaal 300 zeemijl gereden
wereldwijde oceaanwateren (Noord- en Oostzee, Middellandse Zee, Zwarte Zee)SSS (Sportseeschifferschein)Leeftijd: 18 jaar, SKS minimaal 1.000 zeemijl gereden)
alle oceanenSHS (vaarbewijs voor sport op volle zee)Leeftijd: 18 jaar, minimaal 2.000 SSS zeemijl gereden

Kan ik geld besparen door beide vaarvergunningen tegelijk in te dienen?

vaarbewijs kosten

Door beide vaarvergunningen tegelijkertijd te behalen, bespaart u tijd en geld

Kostentracker: als u beide vaarbewijzen nodig heeft, is het logisch om ze in een combinatiecursus te volgen. Dit is goedkoper op bijna alle zeevaartscholen en je kunt tussen de 100 en 300 EUR besparen, afhankelijk van de prijsklasse van de school.

In de regel voltooit u de cursus voor beide certificaten binnen twee tot drie weken. Zo bespaart u ook tijd. Omdat veel vragen uit de theoriedelen nagenoeg identiek zijn, is de leercurve slechts iets hoger.

Welk vaarbewijs moet u eerst nemen?

Kostentracker: als u het erg druk heeft op het werk, kan de voorbereidingstijd voor de rekeningen die u ontvangt te kort zijn. In dit geval raden experts aan dat u eerst de sportbootlicentie voor het meer neemt, aangezien u op alle gebieden een grondige basisopleiding krijgt. Houders van dit vaarbewijs kunnen het sportbootrijbewijs achteraf behalen via een vereenvoudigd aanvullend examen. In dit geval hoeft u alleen maar een vragenlijst in te vullen, aangezien u de essentiële kennis al hebt opgedaan met de vaarbewijs voor het meer.

Heeft u echter nog geen SBF See, dan zult u voor de SBF Inland ongeveer dezelfde leer- en praktijkinspanning moeten rekenen als voor de sportbootlicentie op het meer.

Klassikale cursus of theoriecursus in de zeevaartschool - wat is beter?

Kostentracker: de training verschilt in beide gevallen nauwelijks. Zoals hierboven vermeld, zijn de kosten voor de online cursus iets goedkoper. Aangezien de zeevaartschool niet aanwezig is, kunt u de leertijd zelf organiseren, wat voor ploegenarbeiders een niet te onderschatten voordeel kan zijn. Daarnaast is er in dit geval ook het praktijkgedeelte in de jachtschool.

Aan de andere kant is een live cursus boeiender in de groep en kun je ideeën uitwisselen met de andere cursisten. Welke variant u uiteindelijk kiest, hangt ook af van uw individuele voorkeuren.

Zijn vakantie- en weekendcursussen de moeite waard?

Kostentracker: misschien wilt u uw vakantie of een lang weekend gebruiken om eindelijk uw vaarbewijs te halen. Hier zijn compacte intensieve cursussen beschikbaar, die de nodige theoretische en praktische kennis overbrengen in zeer korte tijd. Deze kunnen gedurende een dag of twee plaatsvinden. Je herhaalt dan wat je thuis hebt geleerd en maakt dan het examen.

Wat wordt er gecontroleerd bij het noodzakelijke medische onderzoek?

vaarbewijs kosten

Een zeetest maakt deel uit van het medisch onderzoek

Kostentracker: wetgevers hebben voor zowel de zeebootvergunning als de SBF binnenland bepaald dat bij de aanvraag voor toelating tot het onderzoek een medische verklaring moet worden overlegd. Dit wordt niet vergoed door de wettelijke of particuliere ziektekostenverzekering. De kosten hiervoor bedragen 20 - 30 EUR.

Zijn gecontroleerd:

  • het gezichtsvermogen
  • elke bestaande rood-groene zwakte
  • het gehoorvermogen

Belangrijk: Het certificaat moet worden opgemaakt op een speciaal formulier dat u kunt verkrijgen bij de zeevaartschool of die u kunt downloaden. Bestaande certificaten voor personenvervoer, het vliegticket of duiker zijn niet geldig.

Vaarbewijs verloren - moet ik het opnieuw nemen?

Kostentracker: het gebeurde snel: de tas, waarin het vaarbewijs werd bewaard, werd tijdens een vakantie gestolen. Het is ook een administratieve overtreding in de scheepvaart als u reist zonder rijbewijs.

U hoeft zich echter geen zorgen te maken dat u het examen moet herhalen. Neem eenvoudig contact op met de instantie die uw vaarbewijs oorspronkelijk heeft afgegeven met een foto. Voor binnenwateren is dit meestal de Duitse Motorjachtvereniging en voor de meerbootvergunning de Duitse Zeilvereniging.

De kosten voor de heruitgave zijn niet te hoog en bedragen ongeveer 20 EUR.

Heb ik een radiolicentie nodig en wat kost dat?

Kostentracker: dit certificaat moet altijd worden getoond als er een radioapparaat in de boot is geïnstalleerd. Dit is nu het geval met bijna alle charterboten. Het is verkrijgbaar in twee versies:

  • De kustradiovergunning: het is voldoende als u alleen langs de kust en op kleinere zeeën reist.
  • Het marifooncertificaat: verplicht voor grote zeiltochten.

Hiervoor moet u rekening houden met de volgende kosten:

Kunstvergoedingen
Cursusgeld150 - 400 EUR
Examengeld82 EUR
Lesmateriaal25 EUR

Het is echter niet verplicht om een ​​vaarbewijs te nemen.

De pyro-noot

Kostentracker: wanneer u seinraketten vervoert, wat niet alleen het geval is bij charterboten, moet u het kleine pyro-certificaat kunnen overleggen. De kosten hiervoor bedragen ongeveer 30 EUR

Indien er een seinpistool aan boord is, heeft u een wapenvergunning voor uw eigen boot nodig (bekwaamheidsbewijs). Wanneer u gecharterd bent, krijgt u instructies over het gebruik van het seinpistool.

Hetzelfde geldt hier: u heeft dit vaarbewijs niet nodig om uw vaarbewijs te halen.